S65 AMG Versi Coupe Terbaru Mercedes-Benz

Sumber photo: Insidelane
Mercedes-Benz komited untuk tetap menghidupkan enjin V12. Pengeluar kereta Jerman itu mengenalkan jajaran baru model dua pintu (Coupe) pada S-Class, yakni S65 AMG Coupe, yang dijangka sebagai pengganti CL65 Coupe.

S65 AMG empat pintu
Model ini pada dasarnya dikembangkan dari S65 AMG empat pintu. Terdapat beberapa perubahan yang dilakukan antaranya dari 4 pintu kepada 2 pintu dan logo bintang tiga sudut yang diletakkan kecil di kap pindah ke gril dengan saiz lebih besar. Lampu belakang juga lebih sepet untuk kesan aerodinamik.

Model baru ini akan menggunakan enjin 6.000cc, V12, yang sama dipakai CL65 Coupe. Dengan teknologi twin turbocharge, tenaga yang dihasilkan mencapai 621 BHP dan 738lb ft torque. Tenaga dan tork yang melebihi rata-rata supercar!

Dengan bahan itu, pemandu boleh meluncur dari 0 ke 100 kpj hanya dalam 4 saat, kelajuan maksimum secara elektronik dihadkan sampai 300 kpj.

Meski menerima pakai enjin yang sama dengan CL65 AMG, kereta ini dituntut akan jauh lebih berkesan dari sisi penggunaan bahan bakar, begitu juga dengan pelepasan karbon yang lebih rendah.

Walaupun lebih berat, tapi Mercedes-Benz menjanjikan prestasi di selekoh yang luar biasa. Dengan menggunakan active body control dan scan permukaan aspal yang diperolehi dari kamera, kereta akan dengan sendirinya menyesuaikan cerun belok dan semakin mencengkam.

Sumber photo: caranddriver.com
Sumber photo: caranddriver.com
Coupe ini dipenuhi dengan teknologi yang canggih yang boleh dibayangkan untuk sebuah kereta mewah antaranya Benz’s new touchpad COMAND system, a 360-degree parking camera, active park assist, Distronic Plus adaptive cruise control, cross-traffic alert, blind-spot monitoring, lane-keeping assist, AMG-exclusive nappa leather interior trimmings, Burmester surround-sound audio system, dan12.2-inch color TFT center display

Belum disebutkan soal harga, tapi yang jelas model ini akan datang tahun ini (2014).


Post a Comment

Previous Post Next Post