Nissan gantikan teknologi CVT dengan D-Step

"NISSAN TEANA L33 JPN 01" by CEFICEFI - 
Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
Nissan memperkenalkan teknologi perisian baru yang dicipta untuk menghapuskan sensasi "mulus" CVT menjadi seperti transmisi automatik biasa. Teknologi ini dikenali, D-Step, dicipta kerana sebahagian pelanggan menyatakan kehilangan sensasi "entakan" ketika berpindah gear.

Antara model Nissan CVT
Nissan sudah melengkapkan D-Step untuk beberapa model edisi 2015, seperti Versa, Note, Sentra, Altima, V-6, Pathfinder, dan Quest. Teknologi ini malah sudah digunakan beberapa model sebelum ini, seperti Altima 2013, Rouge model 2014, dan tambahan beberapa model lain pada 2016 mendatang.

Enjin Nissan CVT
Teknologi CVT dipercayai boleh meningkatkan kecekapan bahan bakar dan memandu lebih "lancar" kerana memindahkan nisbah gear seiring bertambahnya pecutan kelajuan, ketimbang dari satu gear ke gear lain.

Masalahnya, CVT kerap dikritik kerana banyak pelanggan merasa transmisi tidak berfungsi kerana tidak terasa perpindahan gear. John Curl, Pengurus Nissan Amerika Utara yang bertanggung jawab pada sedan kecil, kereta sport, dan elektrik berkata, syarikat mahu memberi respons kritikkan dari masyarakat terhadap teknologi tersebut.

Dengan perisian itu, sensasi pindah gear akan terasa lebih mengentak di sekitar pusingan enjin 4,000 rpm, bergantung dari keadaan kelajuan kenderaan. Jadi seperti terasa adanya perpindahan gear, seperti transmisi automatik konvensional.


Post a Comment

Previous Post Next Post