Pengecas turbo ( Turbocharge )



Peningkatan kuasa dengan menggunakan pegecas turbo adalah berbeza mengikut jenis dan saiz enjin.Dalam satu ujian keatas enjin diesel satu silinder 4 lejang,kuasa breknya telah bertambah sebanyak 37.5% berbanding dengan enjin yang tidak mengunakan pengecas turbo ,pada enjin lain pula sebanyak 56.2 % telah diperolehi.


Pengecas turbo ( Turbocharge )


Dicipta pada tahun 1920an oleh orang Switzerland untuk kapal terbangnya. dan mula digunakan dalam teknologi kereta pada tahun 1960an dan muncul dalam sukan Rally oleh SAAB, BMW, dan MITSUBISHI. Turbo adalah sebuah induksi paksaan (Forced induction) yang memaksa angin untuk masuk ke dalam kebuk pembakaran (combustion chamber) dengan mengecas udara diluar.

kuasa yang dijana oleh sesebuah enjin bergantung kepada jenis bahanapi dan peratusan bahanapi yang dibakar pada sekali lejang masukan .turut mempegaruhi  penjanaan kuasa ini adalah kecekapan pembekalann udara  kedalam silinder untuk membakar keseluruhan bahanapi.

dengan penambahan udara didalam silinder,maka lebih tinggi peratusan bahan api yang mampu terbakar.Lebih tinggi  peratusan bahanapi yang terbakar, lebih tinggi kuasa yang dihasilkan . 

Antara kelebihan pengecas turbo adalah :

a) menambahkan kuasa enjin.
b) ekonomi pengunaan  bahanapi
c) harga yang murah berbanding dengan yang sama kelas dengannya

kuasa enjin dapat ditingkatkan sebanyak 50% .



















0.7 Bar Boost - + 56.3 BHP (+ 43.5%) / + 127.9 NM Torque (+ 84.5%) (proton inspira 1.8)

Sumber : Speedwork Malaysia



Sistem Pengecas turbo ( Turbocharge )

suatu alat yang mengandungi turbin yang dipacu oleh gas ekzos,turbin tersebut akan memacu suatu peniup empar ( turbin wheel) yang dipasang bersebelahan dengannya . ianya digunakan untuk membekal kan udara bagi pembakaran .

sistem ini bukan saja boleh bekerja pada suhu haba yang tinggi malah boleh bekerja pada suhu yang berubah-ubah ,pada saluran masuk ke pengecas turbo (daripada salur ekzos )  suhunya adalah 1500 F sementara salur keluarnya adalah 300 F.Oleh kerana gas ekzos digunakan untuk memacu turbin ,10% tenaga telah dijimatkan berbanding pengunaan supercharge yang dipacu oleh enjin.




Peningkatan ini adalah disebabkan :

a) campuran udara yang lebih sempurna didalam silinder.
b) udara yang mencukupi bagi membakar seluruh bahanapi yang dipancitkan.
c) kecekapan mekanikal enjin berubah.




sistem pengecas turbo juga dilengkapi dengan alat penyejuk bagi memastikan suhu pada udara masukan tidak melebihi paras yang ditetapkan supaya enjin menghasilkan kuasa yang maksima.

Jenis-Jenis Sistem Turbo

Variable Turbocharger.

Dicipta untuk mengurangkan turbo lag. variable turbo bertindak seperti turbine yang boleh membesar dan mengecil. Terdapat dua ruang dalam turbine berkenaan, ruang besar dan kecil. Ruang kecil diaktifkan pada Rev rendah dari 0-3000 RPM. Jadi tiada lag berlaku kerana kipas kecil yang digerakkan tidak memerlukan sejumlah tenaga yang besar untuk menggerakkannya. Sebaik sahaja gas ekzos mencapai kapasiti optimum, turbine akan membuka ruang yang lebih besar untuk memberi boost yang lebih tinggi.Salah satu  contoh kenderaan yang menggunakan sistem ini ialah toyota hilux 3.0 .





Bi turbo/sequential twin turbo

Biasanya mempunyai 2 turbo. Sama seperti variable turbo. Tujuannya adalah untuk mengurangkan lag. Pada Rev rendah, hanya satu turbine akan berfungsi, dan memaksa angin masuk ke dalam kebuk pembakaran dengan kadar minimum tetapi pada rev tinggi, turbine kedua diaktifkan dan paksaan udara yang masuk lebih tinggi dan kuat.








Twin turbo

twin turbo  menggunakan 2 turbine. biasanya berlaku pada enjin jenis V yang exhaust manifold masing-masing di arah bertentangan dan sesetengah nya pada  enjin 6 sebaris seperti enjin rb26 skyline dan 2jz supra. Pada enjin V6, 3 silinder akan bergantung pada satu turbo. menjadikan 6 silinder dan 2 turbo.


Post a Comment

Previous Post Next Post