Honda melaporkan kematian kelapan akibat krisis beg udara meletup


Pembuat kereta Jepun, Honda pada Isnin lalu mengesahkan kematian baru dikaitkan dengan krisis beg udara meletup - menjadikan keseluruhan lapan kematian - yang telah mencetuskan penarikan balik berjuta-juta kenderaan.


Syarikat itu berkata seorang wanita di Los Angeles meninggal dunia pada September tahun lalu selepas inflator yang rosak dalam 2001 Honda Civic pecah, menyebabkan logam serpihan menghentamnya.

"Honda telah disampaikan maklumat yang dikumpul setakat ini mengenai kemalangan ini ke Lebuhraya Keselamatan Trafik Pentadbiran Negara (NHTSA)," katanya.

Pengumuman itu menandakan bab terbaru dalam krisis pembekal beg udara yang berpangkalan di Tokyo Takata, yang bulan lalu bersetuju untuk menggandakan penarikan balik AS hampir 34 juta kenderaan yang dibuat oleh beberapa pembuat kereta terbesar di dunia.

Honda, yang telah melantik presiden baru untuk membantu mengemudi krisis ini, adalah yang paling banyak terjejas oleh penarik balikan ini, yang juga telah memberi kesan kepada Toyota, Ford, General Motors, Nissan, dan BMW.

Eksekutif kanan Takata memberitahu penggubal undang-undang AS bulan ini bahawa syarikat itu - salah satu pembuat beg udara terbesar di dunia - masih mencari punca utama letupan maut ini.

Sumber: YAHOO News

Post a Comment

Previous Post Next Post