Mazda3 generasi ketiga kini didatangkan dengan pelbagai penambahbaikan teknologi dan reka bentuk yang secara kolektif dinamakan Skyactiv, yang kini menghasilkan purata 32 mpg, naik dari 27 mpg di generasi sebelumnya. yang paling menarik ialah di belakang roda anda tidak akan melihat apa-apa perubahan. Tidak ada penurunan dalam keseronokan memandu demi penjimatan bahan api. Dengan Mazda anda tidak perlu mematikan enjin di setiap lampu isyarat untuk menjimatkan minyak atau turbo untuk meningkatkan acceleration. Berikut adalah sorotan apakah yang sebenarnya berlaku dan bagaimana ia menjelma di dalam kereta ujian kita:
- Mampatan Engine Tinggi: 3:01 nisbah mampatan udara memaksa lebih banyak angin kedalam power stroke yang akan menghasilkan torque yang lebih impresif - dengan kaveat. Dengan mod Sport, walaupun pada RPMs rendah Mazda3 meluncur dengan laju.
- Advanced Six-speed Transmission: Memandu pada kelajuan 65 kmph, kereta ini hanya berada pada 1,200 rpm. Perubahan cepat beserta low-end torque menghilangkan keraguan untuk meluncur dengan laju. Butang Sport seolah-olah berpegang kepada RPMs tinggi berbanding dengan mod default, dan mungkin butang yang hanya anda mahukan terutama di jalan-jalan yang lasak.
- Brek Penjanaan Semula (i-Eloop): hibrid tradisional sering memberikan subtle drag bila meluncur atau kelewatan apabila membrek; tetapi tidak pada sistem brek regeneratif Mazda. Satu-satunya cara anda akan tahu ia ada dengan memilih skrin status dan berjemur dalam kepuasan tenaga semula. Alternator berputar secara bebas semasa pecutan dan engages bila memberek, dan tenaga elektrik yang dihasilkan akan disimpan oleh sebuah kapasitor.